Viimastel aastatel on Eesti koolidesse jõudnud palju õpilasi, kelle kodukeel ja kultuuritaust on erinevad. Arvamusfestivalil toimuvas arutelus „Mitmekultuurilines maailm Eesti koolis“ jagame oma keelelugusid ja päritoluteekondi, arutleme keelte rikkuse üle ning küsime, kuidas luua koolis selline õpiruum, kus kuuluvustunne sünnib just keelte, tegude ja väärtuste jagamisest.
Toomas Hendrik Ilves on öelnud: „Mis on toonud meid siia, see enam edasi ei vii.“ Ent edasi me ju tahame jõuda. Täna, rohkem kui kunagi varem, tuleb teha asju teisiti, kui enne on tehtud, sest kiiresti globaliseeruvas ühiskonnas on mitmekesisuse väärtustamine ja aktsepteerimine oluline meie kõigi arenguks.
Ühiskonna mitmekesisus ulatub ka koolidesse. Tänastes klassiruumides kohtuvad erinevad kultuurid ja kogemused. Seal õpivad koos nii eri emakeelega õpilased ja kaasatud on ka õpilased, kellele pakutakse tema võimetele ja vajadustele vastavat hariduskorraldust koolis. Seetõttu arutamegi paneelis, kuidas kujundada klassiruum ühtseks kogukonnaks, kus iga õpilase areng on toetatud, sõltumata tema päritolust või vajadustest. Küsime, kas me suudame täna tõeliselt aktsepteerida kõiki õpilasi, olenemata nende emakeelest, hoida fookuses nende individuaalseid õpiteid ja toetada nende tugevusi.
Muu hulgas keskendume sellele, kuidas tõsta teadlikkust erinevate kultuuriruumide eripäradest, et jõuda mõistmise ja mitmekesisuse normaliseerimiseni. Uurime, kas ja kuidas oskame aktsepteerida erinevaid keeli selliselt, et igal õpilasel oleks võimalus säilitada oma identiteet, ka võõrkeelses keskkonnas. Reflekteerime, mida tähendab õpetada ja õppida klassis, kus kõneldakse kolme-nelja emakeelt. Lisaks isiklikele kogemustele toome arutelusse ka keelealast statistikat, mis näitab, et Eesti koolide õpetus põhineb teaduspõhistel alustel.
Arutelus osalevad Eesti Rahvusringhäälingu ajakirjanik, saate „Keel ja kool“ saatejuht ning lapsevanem Uljana Kuzmina, Tallinna Euroopa Kooli direktor ja keeleõppija Ian Karell, Tartu Ülikooli psühholingvistika professor Virve-Anneli Vihman ja Tallinna Pelgulinna Riigigümnaasiumi 10. klassi õpilane Marta Männiste. Modereerib Eesti Keele Instituudi koolitaja, Tallinna Ühisgümnaasiumi inglise keele õpetaja ja valdkonnajuht, Eesti Võõrkeeleõpetajate Liidu juhatuse liige Kati Bakradze-Pank.Arutelu „Mitmekultuuriline maailm Eesti koolis“ toimub 9. juunil kell 12.30–14.00 „Elujõulise kultuuri“ alal. Paneel on mõeldud kõigile, kes tunnevad huvi, kuidas mitmekultuurilisest ja -keelsest koolist kujundada keskkond, mis toetab õppimist, väärtustab erinevusi ja loob kuuluvustunnet.